De kanten van roem in 'In Fuck me, I'm Famous!'

woensdag 7 oktober 2015

Uit onderzoek blijkt dat 61 % van de jongeren verlangt naar roem. Maar wat is roem? Waarom wil iedereen het hebben? Wat maakt het zo lekker en wat maakt het zo vies? 'In Fuck me, I'm Famous!' onderzoekt Filemon Wesselink de verschillende kanten van roem in het algemeen en zijn eigen relatie ermee in het bijzonder.

Misschien is zijn bekendheid voor hem wel belangrijker dan hij zou willen. Toen zijn vaste dienstverband onlangs werd omgezet in een freelance overeenkomst was het eerste dat hij dacht: ‘dadelijk ben ik minder op televisie en doe ik er minder toe.’ In Fuck me, I’m Famous! spreekt Filemon met een psycholoog over zijn beslommeringen, doet hij een persoonlijkheidstest en praat hij met zijn familie over hoe roem hem heeft veranderd. Ook bezoekt hij Matthijs van Nieuwkerk, Geraldine Kemper, Dave Roelvink, Arie Boomsma, Eva Jinek en de bandleden van Chef ‘Special om te praten over de invloed van roem op hun levens.

Met de komst van Big Brother, vijftien jaar geleden, veranderde er iets in Nederland. Voor het eerst werden doodgewone mensen zonder in-het-oog-springende talenten bekende Nederlanders. Roem werd een doel op zich. En behalve de talentenshows en reality programma’s, bieden nu ook social media Jan en alleman het grote podium. Filemon: ‘Toen Arie Boomsma vertelde dat hij zelfs zijn vriendin is kwijt geraakt door de roem, realiseerde ik me dat ik niet in mijn eentje bizarre keuzes hebt gemaakt door dit vak. Iedereen die ik gesproken heb heeft er in meer of mindere mate last van gekregen.'

In vier afleveringen is te zien hoe Filemon over de verschillende aspecten van roem denkt. De BNN-presentator gaat terug naar het begin van zijn carrière en stelt zichzelf de vraag hoe hij ooit beroemd is geworden en wat heeft hij daarvoor moeten doen en laten? Hoe heeft de roem hem gevormd en veranderd? Hij spreekt zijn broers en kijkt kritisch naar zijn eigen gezinsleven. Daarnaast onderzoekt hij waarom mensen eigenlijk beroemd willen worden en hoe moeilijk het is om roem op te geven.

'Fuck me, I’m Famous!', donderdag 8 oktober om 21.05 uur bij BNN op NPO 3.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.