Het nieuwe RTL Z: nieuws, inspiratie en entertainment voor ondernemende mensen

donderdag 21 mei 2015

Op 7 september start het nieuwe RTL Z met een bredere focus die naast nieuws ook ruimte biedt aan verdieping en entertainment. Dit betekent meer aandacht voor thema's als personal finance, business, innovatie en lifestyle, terwijl nieuws - ook breaking news - en beurs hun belangrijke rol behouden.

RTL Z is er voor iedereen die verder wil, ambitieuze mannen en vrouwen die het maximale uit zichzelf willen halen en ondernemend in het leven staan.


Altijd en overal, live en on demand
Met een eigen 24-uurs TV zender, nieuwe website, nieuwe mobiele app, social media kanalen en events is Z overal en op elk moment van de dag bereikbaar. Digitaal staat nieuws centraal, naast analyses, tips en commentaar. Met verhalen die vermaken en inspireren, gericht op de toekomst, op vernieuwing en vooruitgang. Programma’s zijn on demand beschikbaar, online en via de app. Op TV is RTL Z kort en bondig in de ochtend en gedurende de dag. In de avond is ruimte voor context, verdieping en vermaak. RTL Z blijft de breaking news zender voor alle zenders van RTL Nederland. Het nieuwe RTL Z is per 7 september van 's ochtends tot 's avonds op TV te zien als vijfde free to air zender van RTL Nederland in het digitale basispakket.

Vol kansen, ideeën en zakelijke mogelijkheden
RTL Z kijkt vooruit en is optimistisch over kansen, ideeën en zakelijke mogelijkheden. Met programma's als 'Toekomstmakers', 'Bright TV' en het techevent 'Bright Day', die voorbereiden op een toekomst waar innovaties als zelfrijdende auto’s en bezorgdrones gemeengoed zijn. Documentaires uit binnen- en buitenland en een dagelijkse 'Z Talk' – onder meer de bekende 'TED Talks' – zorgen voor inspiratie. Praktische, direct toepasbare kennis wordt geboden tijdens diverse seminars en events. Zowel online als live bijeenkomsten in het land. Voorbeelden hiervan zijn de RTL Z Masterclasses, 'Doordenkers avondseminars en de Accenture Innovation Awards, waarmee RTL Z onlangs een intensieve samenwerking is aangegaan.

Joris van Lierop, uitgever RTL Nieuwsgroep: 'Het nieuwe RTL Z is not business as usual. Ja, we brengen zakelijk nieuws maar dat niet alleen. We leven in een zeer dynamische tijd. Digitalisering heeft enorme impact op vertrouwde patronen. Het ondermijnt bestaande business modellen maar schept ook nieuwe kansen, van start up tot corporate, waardoor het speelveld van ondernemend Nederland voortdurend in beweging is. Ook op particulier niveau ontstaan tal van nieuwe keuzes, traditionele zekerheden vervagen en nieuwe mogelijkheden ontstaan. Wat doe ik met mijn spaargeld, waar leiden we onze kinderen voor op, wil ik bezitten of ga ik delen? De wereld verandert en Z is erbij.'

Van Lierop over het karakter van RTL Z: 'We willen een inspiratiebron zijn voor iedereen die vooruit wil op zakelijk, financieel of persoonlijk vlak, mensen die meer willen weten en zichzelf willen ontwikkelen. Ons aanbod op alle kanalen van Z sluit aan bij deze ambitie. Het nieuwe Z is daarmee ook een prachtig nieuw podium voor adverteerders die een ondernemende doelgroep willen bereiken.'

Marco Louwerens, zenderdirecteur RTL Z: 'Een eigen TV-kanaal vormgeven voor RTL Z is een bijzondere uitdaging. We richten ons op een doelgroep die nu nog geen eigen plek heeft in het huidige televisielandschap en dat is pionieren. De avondprogrammering van Z wordt totaal nieuw. Natuurlijk met veel nieuws en achtergronden, maar zeker ook entertainment in de vorm van documentaires en formats als Bright TV dat zicht focust op de nieuwste gadgets en technologische ontwikkelingen.'

Louwerens over de komende maanden: 'Momenteel zijn we druk bezig met het ontwikkelen en aankopen van programma's en documentaires die passen bij het nieuwe koers van Z. De komende maanden zal het programmaschema en de bijbehorende gezichten dan ook steeds meer vorm krijgen.'

Hoofdredacteur RTL Nieuws, Harm Taselaar, over de mogelijkheden die RTL Z het RTL Nieuws biedt: 'Het nieuwe Z is voor mij als hoofdredacteur een droom die uitkomt. Een zender voor ondernemende mensen waarbij breaking nieuws één van de pijlers is, waarbij we ons online volledig kunnen uitleven en waarbij de nieuwe programma's onze kijkers op een uitdagende maar aangename manier zullen verrassen. Alles wat de kijker van ons is gewend, gaan we aanvullen met alles wat we al zo dolgraag al heel lang hadden willen doen. Eat your heart out!'

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.

Dossiers