Kandidaten 'Maestro 2014' bekend

woensdag 1 oktober 2014

De kandidaten van de nieuwe serie van 'Maestro 2014' zijn bekend. De dirigenten-in-spe Carlo Boszhard, Marlies Dekkers, Frans Duijts, Oscar Hammerstein, Sylvana Simons, Susan Smit, Spike van Zoest en Lucille Werner strijden vanaf 30 oktober om de titel 'Maestro 2014' te bemachtigen.

Wie van hen weet in acht weken tijd de finesses en techniek van het dirigeren onder de knie te krijgen om het 65-koppig Maestro symfonieorkest perfect te dirigeren? Elke week moet één BN’er de dirigentenbok verlaten.

Ook dit maal presenteert Frits Sissing vanuit de Philharmonie in Haarlem de dirigeershow. De Maestro-jury bestaat wederom uit dirigent Otto Tausk (voorzitter), Isabelle van Keulen (violist) en Dominic Seldis (contrabassist bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest). Twee jaar geleden werd de eerste editie van Maestro uitgezonden en werd Lenette van Dongen uitgeroepen tot 'Maestro 2012'.

Frits Sissing: 'Ik ben bijzonder blij met het verrassend gemêleerde gezelschap dat dit seizoen de uitdaging aangaat om een symfonieorkest te dirigeren. Ik kijk enorm uit naar hun verrichtingen. Het feit dat ze allemaal staan te trappelen om de uitdaging aan te gaan belooft leuke en op zijn tijd hilarische momenten op te leveren. Wie zich zal ontwikkelen tot de 'Maestro 2014' durf ik nu nog niet te voorspellen, gezien hun fanatisme zouden ze het allemaal kunnen worden.'

'Maestro', van 30 oktober tot en met 18 december iedere donderdagavond om 20.30 uur bij AVROTROS op NPO 1.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.