Kim-Lian van der Meij presenteert 'Het Geheim van een Goed Huwelijk'

dinsdag 29 juli 2014

Het geheim van een goed huwelijk is een sociaal experiment waarin wordt bekeken of de wetenschap een betere matchmaker is dan wijzelf.

Het programma begint met vier bruiloften: twee koppels die elkaar op natuurlijke wijze hebben gevonden en al een tijdje samen zijn én twee koppels die door de wetenschap bij elkaar zijn gebracht, maar elkaar pas voor het eerst voor het altaar ontmoeten. Welk koppel heeft de meeste kans om met elkaar oud te worden?

In 'Het Geheim van een Goed Huwelijk' zien we twee koppels die op de natuurlijke manier verliefd zijn geworden en met elkaar in het huwelijksbootje stappen. Maar er zijn ook twee koppels die door een team van wetenschappelijke experts aan elkaar gematcht zijn met behulp van de meest geavanceerde wetenschappelijke methoden. Van een geurtest tot een MRI-scan: geen methode blijft onbenut!

De vier pasgetrouwde stellen gaan meteen samenwonen en worden veertien weken lang gevolgd. Gedurende deze periode ervaren ze in sneltreinvaart hoe het leven van newlyweds er uitziet. Ze worden geconfronteerd met allerlei situaties die een flinke wissel op hun relatie zullen trekken: hoe gaan ze om met spanningen als ze een weekend lang in een klein tentje moeten overleven? En wat gebeurt er als ze ook voor kinderen moeten zorgen?

Het experiment eindigt met een grote studioshow. Welk koppel heeft volgens de kijker de geheimen van een goed huwelijk echt doorgrond? Welk huwelijk slaagt en wie vraagt de scheidingspapieren aan? Is dat een stel dat elkaar op de natuurlijke manier heeft gevonden of heeft de wetenschap toch gelijk gekregen?

'Het Geheim van een Goed Huwelijk', vanaf woensdag 10 september om 20.30 uur bij Net5.

DOSSIER: Najaar 2014: alle plannen, alle zenders! (NL)

volledig dossier

logo NPO 2 logo

Goed leren kijken is de eerste stap om natuurbeschermer te worden. Regisseur Sanne Rovers gaat op pad met 'gewone mensen' die de teloorgang van hun postzegel natuur proberen tegen te houden. Als kind vond Sanne haar vaders liefde voor natuur vooral irritant. Altijd maar stoppen tijdens het wandelen om naar planten en insecten te kijken. Dat is door de jaren heen veranderd. Naast de vader van Sanne zien we een aantal andere natuurbeschermers in 'hun' natuurgebied.

'2Doc: Groenkijkers', om 22.20 uur bij de NTR op NPO 2.