NTR pakt uit tijdens de feestdagen met de Top 2000

donderdag 26 november 2015

De NTR pakt eind december weer flink uit met de Top 2000. Eerste kerstdag blikken we terug op de beste kerstitems uit de afgelopen jaren Top 2000 a gogo, op tweede kerstdag start de Top 2000 a gogo 2015 met zes gloednieuwe afleveringen.

Te gast aan de bar in het Top 2000 café zijn o.a. politicus Jesse Klaver, cabaretier Richard Groenendijk, muzikant Kenny B, presentator Philip Frericks en radio-DJ Rob Stenders. Ook de lijstduwers laten weer van zich horen: Humberto Tan, Irene Moors en Filemon Wesselink. De Top 2000 wordt feestelijk en swingend afgesloten op oudejaarsavond met het concert de Helden van de Top 2000, gepresenteerd door Gerard Ekdom en Gijs Staverman. Met optredens van: Marco Borsato, Jett Rebel, VanVelzen, Frank Boeijen en DI-RECT.

Best of Top 2000 a gogo, 25 december, 19.30 uur, NPO 3
Aan de vooravond van een gloednieuwe serie van zes afleveringen presenteren Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis de hoogtepunten uit alle jaren Top 2000 a gogo. Dit jaar komen de mooiste, grappigste en ontroerendste kerstfragmenten voorbij.

Top 2000 a gogo, 26 t/m 31 december, 19.30 uur, NPO 3
Al 14 jaar lang laat de Top 2000 a gogo tussen kerst en oud & nieuw haar licht schijnen op de grote lijst van NPO Radio 2. De complete popgeschiedenis passeert de revue. Onvermoeibaar en met zichtbaar enthousiasme ontvangt Matthijs van Nieuwkerk diverse bijzondere gasten. Zijn muzikale steunpilaar Leo Blokhuis diept elk jaar opmerkelijke verhalen uit de popgeschiedenis op. Uiteraard zit de serie vol met videoclips, reportages en mooie verhalen aan de stamtafel.

Een greep uit de muziekreportages die dit jaar voorbij komen: Phil Collins met 'In the air tonight', Kim Wilde met 'Cambodia', Thomas Dolby met 'She blinded me with science', Vandenberg met 'Burning Heart', Wild Cherry met 'Play that funky music' en Living Colour met 'Cult of personality'. En uiteraard in het bruisende Top 2000 café elke avond een muzikaal hoorcollege uit de koker van Leo Blokhuis.

Helden van de Top 2000, 31 december, 23.45 uur, NPO 3
De Top 2000 wordt swingend afgesloten op oudejaarsavond met het concert de Helden van de Top 2000. Eerst sluit Gijs Staverman met de artiesten het jaar feestelijk af en om 00.00 uur barst het muzikale vuurwerk los. De Helden van de Top 2000 is een nieuw concert waar Nederlandse artiesten de beste nummers van hun eigen muzikale helden spelen. Marco Borsato, Jett Rebel, VanVelzen, Frank Boeijen en DI-RECT spelen nummers van wereldsterren als Queen, U2, The Beatles, Prince, The Police en The Rolling Stones. De presentatie is in handen van Gerard Ekdom en Gijs Staverman.

NPO Cultura en Radio 2 Visual Radio
Tussen kerst en oud & nieuw 2015 zendt NPO Cultura vanuit het Top 2000 café iedere dag Top 2000 Visual Radio uit. Een stream met unieke beelden van de radio-uitzending vanuit het Top2000 café verrijkt met videoclips. De beelden zijn ook te zien op nporadio2.nl , op de speciaal opengestelde kanalen van vrijwel alle kabelmaatschappijen en 's nachts op NPO 3. Ook in de aanloop besteedt NPO Cultura aandacht aan de Top 2000. Veel meer informatie via npocultura.nl/top2000.

Radio
De 17e editie van de Top 2000 wordt uitgezonden van 25 december 9.00 uur tot en met 31 december 24.00 uur op NPO Radio 2. De 159 uur durende marathonuitzending komt geheel uit het Top 2000 Café bij Beeld en Geluid in Hilversum. Publiek is welkom.

Over NPO Radio 2 Top 2000
De Top 2000 is een van de grootste radio- en muziekevenementen van Nederland waar jaarlijks 11 miljoen mensen naar kijken en luisteren. De lijst met 2000 nummers wordt elk jaar samengesteld door het publiek en is te horen van eerste kerstdag tot en met oudejaarsavond op NPO Radio 2. De NTR verzorgt de televisie-uitzendingen: Top 2000 Quiz, Top 2000 a gogo en het nieuwe concert ‘Helden van de Top 2000’. Het publiek kan de Top 2000 live beleven in het Top 2000 Café bij Beeld en Geluid in Hilversum.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.