RTL viert 25-jarig jubileum samen met kijker en stichting Het Vergeten Kind

donderdag 2 oktober 2014

Ter ere van het 25-jarige jubileum van RTL in Nederland neemt RTL 4 de kijker op zaterdag 1 november mee terug in de tijd.

Bovendien gaat het multimediabedrijf een grootschalige en intensieve samenwerking aan met de Stichting Het Vergeten Kind, de stichting die zich inzet voor 32.000 kwetsbare kinderen die niet thuis kunnen wonen omdat ze misbruikt, mishandeld, verwaarloosd, verstoten of gevlucht zijn.

RTL grijpt het feestelijke moment aan om iets terug te doen voor Nederland en laat dromen van tientallen vergeten kinderen in vervulling gaan tijdens een twee uur durende live-show op maandag 27 oktober vanuit de 'RTL Late Night'-studio, gepresenteerd door Humberto Tan. In het eerste uur, 'RTL 25 jaar: Het Vergeten Kind', ontvangt hij verschillende gasten zoals Johnny de Mol en founding father Dinand Woesthoff, die zich inzetten voor de vergeten kinderen. De kijker krijgt te zien welke acties er op touw zijn gezet en hoe iedereen binnen en buiten RTL zich inzet om de vergeten kinderen in ons land een onvergetelijke dag te bezorgen.

In 'RTL Late Night' vanaf 22.30 uur staat Humberto op verschillende momenten stil bij de omvangrijke samenwerking en acties voor de vergeten kinderen.

Dromen vervullen
In de maand oktober zet de hele RTL-familie zich samen met verschillende bedrijven in om in korte tijd zoveel mogelijk dromen van vergeten kinderen te verwezenlijken met verschillende acties. Zoals een Tovertuin voor tientallen kinderen, die wonen in een maatschappelijke opvang voor mensen die het niet meer redden door verschillende multi-problematieken (verslaving of schulden), na detentie of huisuitzetting. En een nieuwe keuken voor een gezinshuis waar tien kinderen wonen, die om verschillende redenen niet meer bij hun ouders kunnen wonen en waar dagelijks voor tien mensen gekookt moet worden op een veel te klein fornuis.

Er zijn ook kortdurende acties die maar één doel hebben: een onvergetelijke ervaring geven. Een dagje Efteling voor 100 vergeten kinderen, een make-over voor tienermeiden, een computer om huiswerk op te maken of een trampoline in de tuin. Dingen die voor ons en onze kinderen normaal zijn, zijn voor deze kinderen onbereikbaar. Tevens gaat de RTL On Tour-bus het land in om bij verschillende opvanglocaties spullen af te geven waar vergeten kinderen al zo lang van dromen.

Nostalgie bij RTL 4
Op zaterdag 1 november neemt RTL 4 de kijker de hele dag mee terug in de tijd. Een trip down memory lane langs verschillende populaire hitprogramma’s van de afgelopen 25 jaar uit te zenden:

06:20 25 Jaar RTL: Telekids (Carlo Boszhard & Irene Moors)
08:00 25 Jaar RTL: Rad Van Fortuin (Hans van der Togt en Leontine Borsato)
08:35 25 Jaar RTL: Goede Tijden Slechte Tijden (de allereerste aflevering)
09:15 25 Jaar RTL: Wie Ben Ik? (Ron, André, Caroline en Wendy)
10:00 25 Jaar RTL: Koffietijd! (Hans van Willigenburg en Mireille Bekooij)
11:00 25 Jaar RTL: RTL Boulevard (de eerste aflevering met Beau, Albert en Peter)
11:35 25 Jaar RTL: In Holland Staat Een Huis (Martijn Krabbé)
12:35 25 Jaar RTL: Surpriseshow (Henny Huisman)
14:30 25 Jaar RTL: Idols 1 (de finale met Jim & Jamai)
16:00 25 Jaar RTL: Catherine (Catherine Keyl)
17:00 25 Jaar RTL: 5 Uur Show (Viola Holt)

's Avonds is er een speciale, extra lange 'Ik Hou Van Holland' die volledig in het teken staat van het 25-jarig jubileum van RTL. In '25 jaar RTL: Ik Hou Van RTL' spelen twaalf RTL 4-coryfeeën van vroeger en nu de bekende, gezellige én een aantal spiksplinternieuwe 'Ik Hou Van Holland'-spellen onder leiding van de vaste teamcaptains Jeroen van Koningsbrugge en Guus Meeuwis.

Tijdens de tweeënhalf uur durende uitzending wordt er teruggeblikt op de vele hoogtepunten van de jarige zender aan de hand van historische tv-fragmenten. Ook de vragen, de liedjes van de 'I Luv Holland'-band en de verrassende optredens van beroemde sterren staan geheel in het teken van 25 jaar RTL.

Julia van der Toorn brengt live het nummer ten gehore waarmee ze auditie deed voor de 'The Voice', 'Oops, I did it again'. Verder treden Jimmy Geduld, Winston Gerschtanowitz, Cas Jansen, Michiel de Zeeuw en Herman Boerman op. Zij deden in 1997 mee als The Village People in de 'Sterrenplaybackshow' en kruipen speciaal voor 'Ik Hou Van RTL' opnieuw in de huid van deze act. De presentatie van deze feestelijke uitzending is in de vertrouwde handen van Linda de Mol. Kortom; RTL Nederland viert haar 25-jarig jubileum met en voor de kijker!

Persbericht RTL Nederland
Meer artikels over RTL 4

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.