TV Oranje neemt TROS opnieuw onder vuur

donderdag 14 april 2011

Als het aan mediaondernemers Jur Bron en Gerard Ardesch ligt, zal de omroepvereniging TROS zich binnenkort andermaal moeten verantwoorden voor het organiseren van artiestenreizen in samenwerking met Van der Valk Vakanties. Ook willen de eigenaren van onder meer muziekzender TV Oranje dat de TROS stopt met het aanbieden van DVD's en CD's met een korting van meer dan 50% op de reguliere verkoopprijs.

'Alle reisregisters weer opengetrokken'
Naar aanleiding van een klacht van TV Oranje kreeg de TROS in januari 2009 door het Commissariaat voor de Media een boete opgelegd van 35.000 euro vanwege de betrokkenheid bij een cruisereis van Van der Valk naar Mexico en Florida. Volgens het Commissariaat maakte de TROS zich daarmee schuldig aan het verbod om zich dienstbaar te maken aan winst door het Van der Valk-concern.

Directeur Gerard Ardesch van TV Oranje: 'Naar aanleiding daarvan hebben we op initiatief van de TROS afgesproken dat de TROS zich vanwege de oneerlijke concurrentie en marktverstoring jegens met name TV Oranje zich op dat punt terughoudend zou opstellen. Echter, nadat hun uitzendlicentie door Minister Plasterk weer was verlengd en veilig was gesteld, heeft men alle reisregisters weer opengetrokken. Dit jaar staan er reizen naar de Oostenrijkse sneeuw, opnieuw een cruise, een kerstmarktenreis en een reisreünie in het Avifauna gepland. Al deze reizen zijn voor niet-leden en worden gepromoot via de site en de nieuwsbrieven van televisiereizen.nl.'

Bedrijf achter 'Bibaboerderij' verzorgt nu artiestenreizen
Opmerkelijk is dat televisiereizen.nl eerst werd gerund door de partner van TROS programmaleider Gerard Baars. Nadat dit door TV Oranje in de publiciteit werd gebracht, is televisiereizen.nl volgens de Kamer van Koophandel overgedragen aan een onafhankelijke evenementenorganisator. Deze is nu samen met Van der Valk als reisorganisator actief bij de door TV Oranje bekritiseerde artiestenreizen. 'Pikant detail daarbij is dat deze evenementenorganisator eerder voor het supermarktconcern C1000 het concept 'Bibaboerderij' ontwikkelde dat door de TROS werd uitgezonden en dat de omroep op een boete van 270.000 Euro van het Commissariaat voor de Media kwam te staan. En dat was de hoogste boete die het Commissariaat voor de Media ooit heeft opgelegd', aldus Gerard Ardesch.

TROS goedkoper dan Bol.com
Bron en Ardesch willen dat het Commissariaat voor de Media en de politiek een einde maken aan het door publieke omroepen ver beneden de verkoopprijs aanbieden van DVD's en CD's in combinatie met een lidmaatschap. Zie biedt de TROS momenteel in combinatie met een omroeplidmaatschap de DVD Toppers in Concert 2010 aan voor 6 Euro, terwijl deze zelfs als speciale aanbieding bij Bol.com nog steeds het dubbele kost. 'Een duidelijker voorbeeld van oneerlijke concurrentie en marktverstoring ten opzichte van onder meer onze eigen webshop kunnen we niet bedenken', meent Ardesch.

In de Tweede Kamer is onlangs al kamerbreed te kennen gegeven dat hieraan een einde moet komen, maar desondanks gaat de TROS onverstoorbaar verder. Men gebruikt daarvoor alle media die hen ter beschikking staan, maar vooral de zender Sterren24 van de NPO en de daaraan gekoppelde websites Sterren.NL Radio en TV, het blad TrosKompas en de wekelijkse gratis nieuwsbrieven van Sterren.NL worden hiervoor intensief gebruikt. 'Hieraan moet nu definitief een einde komen', aldus de meer dan geïrriteerde zenderbazen van TV Oranje. Zij wijzen erop dat de TROS sinds eind 2009 door het Ministerie van OCW onder extra toezicht is gesteld van het Commissariaat voor de Media. Dit vanwege het feit dat de TROS in de loop der jaren de meeste boetes van alle omroepen kreeg voor sluikreclame en overtreding van de sponsorregels.

'Verward' (BNNVARA)

Jessica spreekt de 22-jarige Isabella. Haar moeder lijdt aan schizofrenie en gedraagt zich steeds wantrouwiger. De woede richt zich vooral op de vader van Isabella. Op een dag, als Isabella niet thuis is, slaat moeder haar echtgenoot dood. Op de crisisdienst geeft psychiater Niels Mulder een inkijk in de keuzes die hij en zijn collega's maken. Hoe lastig dit is, blijkt wanneer de politie melding doet van een ernstig verwarde en vervuilde man die de buurt mogelijk in gevaar brengt. De 30-jarige Demi is gediagnosticeerd met schizofrenie en hoort dagelijks meerdere dwingende stemmen in haar hoofd.

'Verward', om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 3.