TV Oranje viert 10-jarig jubileum

maandag 5 oktober 2015

TV Oranje viert vandaag dat precies tien jaar geleden het startschot voor de zender werd gegeven. De Nederlandse muziekzender gaat het jubileum vieren met twaalf maandelijkse winacties, een tv-special rond tien jaar TV Oranje en een aangepaste vormgeving.

Ook zal een jaar lang elke week een lid van de 'TV Oranje Supporters' in het zonnetje gezet worden.

Tien jaar muziek van eigen bodem
TV Oranje neemt al bijna tien jaar een bijzondere positie in binnen de Nederlandse televisiewereld. De zender is opgericht door de noordelijke mediaondernemers Jur Bron en Gerard Ardesch, die vonden dat muziek van eigen bodem een eigen plek verdiende op televisie. Op 5 oktober 2005 ging TV Oranje officieel van start in Zwolle, in aanwezigheid van de een jaar later overleden music-director Krijn Torringa, een groot aantal artiesten en andere mensen uit de muziekwereld, onder wie toenmalig directeur Jerney Kaagman van Buma Cultuur. TV Oranje begon met een bereik van –toen nog- 65.000 digitale kabelhuishoudens en groeide binnen een jaar uit naar een potentieel bereik van vijf miljoen tv-kijkers.

Diverse jubileumactiviteiten
TV Oranje zal het jubileum een jaar lang vieren met diverse activiteiten. Rond Oud & Nieuw wordt een tv-special uitgezonden over tien jaar TV Oranje. Deze is te zien op Oudejaarsdag met een herhaling op Nieuwjaarsdag. Vanaf vrijdag 9 oktober wordt op de Facebookpagina en in de nieuwsbrief van TV Oranje de 'TV Oranje Supporter van de Week' bekendgemaakt. De afgelopen tien jaar hebben duizenden fans van Nederlandse muziek zich aangemeld voor deze vriendenclub van TV Oranje. De 'Supporter van de Week' kan een leuke attentie tegemoet zien. Tot slot wordt elke maand een winactie georganiseerd in het kader van het jubileum. In oktober is dat een prijsvraag waarbij 2 tickets gewonnen kunnen worden voor een driedaagse muziekreis naar Duitsland met het razend populaire shantypoptrio Ancora.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.