Luistercijfers: Ruim 3 miljoen Vlamingen luisteren naar VRT-radio

donderdag 11 februari 2016

Radio blijft een populair medium in Vlaanderen: bijna 78% van de Vlamingen luistert dagelijks naar de verschillende publieke en private radiozenders in ons land.

Dat blijkt uit de nieuwe cijfers voor de radiomarkt die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) vandaag bekend heeft gemaakt. Ruim drie miljoen Vlamingen stemmen dagelijks af op het radio-aanbod van de openbare omroep.

Iets meer dan 4,2 miljoen Vlamingen (77,6%) luisteren dagelijks naar de radio. Meer dan drie miljoen daarvan stemmen dagelijks af op hun favoriete VRT-radionetten. Dat zijn er ruim 100.000 meer dan tijdens de vorige meting. En ze luisteren ook gemiddeld tien minuten langer.

Actualiteit en duiding
De luisteraars smaken het aanbod van de VRT-radionetten. 'Radio blijft duidelijk een medium dat zowel jong als oud heel de dag begeleidt, thuis, op het werk, in de auto...', zegt VRT-radiomanager Els Van de Sijpe. 'Radio speelde een sterke informatieve en duidende rol bij de vele nieuwsgebeurtenissen van het najaar, met een goed resultaat voor Radio 1 en Radio 2 als gevolg.'

Radio 1 kende over zijn volledige programmering een sterk najaar: het marktaandeel van de actuazender stijgt van 8,2% naar 9,4%. Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen. Het marktaandeel van 'de grootste familie' stijgt zelfs van 27,8% een jaar geleden naar 29,2%.

Ook jongerenzender MNM stijgt van 8,8% naar 10,2%. Studio Brussel (12,9%) behoudt zijn hoog niveau en Klara (2,1%) blijft stabiel tegenover een jaar geleden. 'Bedankt aan al onze luisteraars en onze radiomakers.'

Publieke meerwaarde
'We blijven inzetten op een evenwichtig aanbod waar zoveel mogelijk Vlamingen zich verbonden mee voelen. Daarbij staan voor ons een goede mix van actualiteit, muziek van alle genres en engagement voorop', zegt VRT-radiomanager Els Van de Sijpe.

Marktaandeel (12+) golf 3/2015

VRT globaal: 64,2%
Radio 1: 9,4%
Radio 2: 29,2%
Klara: 2,1%
MNM: 10,2%
Studio Brussel: 12,9%

Marktaandeel is het percentage beluisterde kwartieren van een net ten opzichte van het totaal aantal beluisterde kwartieren radio.

Jaarcijfers
De cijfers hieronder geven de evolutie op jaarbasis van de marktaandelen van de VRT-radionetten weer. Het marktaandeel op jaarbasis is het gemiddelde marktaandeel van de drie aparte golven (golven 1, 2 en 3) die ieder jaar verschijnen.

Marktaandeel   2013    2014    2015
Radio 1            7,7%    7,9%    8,1%
Radio 2            29,9%   29%    29%
Klara                1,9%    2,2%    1,9%
MNM                9,4%    9,3%    10%
Studio Brussel  12,8%   12,6%  12,9%

'Even Tot Hier' (BNNVARA)

Niels van der Laan en Jeroen Woe proberen in één week een muzikale voorstelling over die week te maken. Met de muzikale gast, het liedje van één minuut, scherpe grappen en rake observaties.

'Even Tot Hier', om 21.25 uur op NPO 1.