Vitalski en Christophe Vekeman herdenken Gerard Reve op Klara

zondag 7 februari 2016

Tijdens de krokusvakantie presenteren Vitalski en Christophe Vekeman van maandag 8 tot en met donderdag 11 februari 'De Grote Reve Revue' op Klara.

In vier afleveringen brengt het duo, samen met onder andere auteur Herman Koch en radiopresentator Lieven Vandenhaute, hulde aan de Nederlandse auteur die tien jaar geleden stierf.

Tien jaar geleden, op 8 april 2006, overleed Gerard Reve in Machelen-aan-de-Leie. Daar was hij dertien jaar eerder komen wonen met zijn vriend Joop Schafthuizen na turbulente jaren in Nederland, Engeland en Frankrijk. Reve, die samen met Harry Mulish en Willem Frederik Hermans tot de grote drie Nederlandse naoorlogse schrijvers wordt gerekend, leverde strijd op vele vlakken. Hij worstelde met zijn verhouding tot religie, lag in de knoop met zijn seksualiteit en schopte vaak tegen literaire en andere schenen.

In 'De Grote Reve Revue' eren Christophe Vekeman en Vitalski de schrijver uitbundig. Dat doen ze samen met biograaf Nop Maas, Reve-kenner en auteur Herman Koch, radiopresentator Lieven Vandenhaute die met hem bevriend was en Gaby Desmaele, de pastoor van Machelen-aan-de-Leie die Reve ten grave droeg.

Jong literair geweld van nu komt voorlezen en de revue eindigt in spanning met een moeilijke Reve-quiz. Muziek is er van volkszanger Guido Belcanto en sopraan Lieselot De Wilde.

'De Grote Reve Revue', van maandag 8 tot en met donderdag 11 februari van 17.00 tot 18.00 uur op Klara.

'Even Tot Hier' (BNNVARA)

Niels van der Laan en Jeroen Woe proberen in één week een muzikale voorstelling over die week te maken. Met de muzikale gast, het liedje van één minuut, scherpe grappen en rake observaties.

'Even Tot Hier', om 21.25 uur op NPO 1.