'Rijker dan je Denkt?' is terug na een korte kerstbreak

woensdag 7 januari 2015

Na een kerstbreak, strijkt 'Rijker Dan je Denkt?' op donderdag 8 januari opnieuw neer in het MAS in Antwerpen. Niet alleen Staf Coppens is present, maar ook honderden mensen met uiteenlopende objecten, die benieuwd zijn of ze iets van goudwaarde in huis hebben.

Een oude filmprojector, een verzameling zilveren vingerhoedjes of een vintage thermos… werkelijk àlles is een potentiële schat.

Luc heeft het Suske en Wiske-album 'De Raap van Rubens' bij. Niet zomaar een album maar een erg speciale uitgave die naar aanleiding van het huwelijk van Willy Vandersteen in 1974, in slechts 300 exemplaren werd gedrukt. Luc had de eer om als chef pâtissier de bruidstaart voor datzelfde huwelijk te maken en kreeg het als bedankingscadeau. Luc is niet van plan om het album te verkopen maar wil nu eindelijk toch wel eens de waarde van het speciale album kennen.

Mario Coppens, expert etnische kunst, krijgt een Tibetaanse hutkoffer voorgeschoteld. Authentiek én mogelijks 250 jaar oud. Een erg leuke vondst, zeker als je weet dat de eigenaar ervan het tientallen jaren geleden in de Antwerpse haven voor een luttele 25 euro op de kop kon tikken, nadat de koffer er al 15 jaar in het magazijn stond opgeslagen.

Ook algemeen expert Bruno Speybrouck krijgt heel wat waardevolle spullen te zien. Zo ook een kleine bronzen leeuw, die in 1993 door 2 mannen op een bouwwerf, onder alle puin, gevonden werd. Het beeldje zou deel uitgemaakt hebben van een groter geheel dat in de 15de eeuw zou gemaakt zijn. Wanneer de eigenaars het bedrag te horen krijgen, kunnen ze amper hun oren geloven…

En wat met een promotieaffiche uit de jaren 50 voor de 'Great Eastern Railway Hotels' of een 19de eeuws bidet? Wordt daar veel geld voor geboden?

Tenslotte krijgt Ariane Massez, experte keramiek en porselein, een impressionant porseleinen stuk te zien. Martine erfde het jaren geleden van haar schoonouders en heeft het sindsdien altijd gekoesterd. Het wordt nog elke week gepoetst en om dat grondig te doen zet Martine het soms zelfs in bad. Maar is dat wel een goed idee?

'Rijker dan je Denkt?', donderdag 8 januari om 20.35 uur op VTM.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.