Vrijdag in '20 Jaar ZEMBLA': De Q koorts epidemie

donderdag 27 augustus 2015

Om het 20-jarig jubileum van VARA's 'ZEMBLA' te vieren, presenteert de VARA 'De week van ZEMBLA'. Elke avond wordt het 'ZEMBLA'-archief geopend en krijgt de kijker een spraakmakende reportage uit het roemruchte verleden van 'ZEMBLA' te zien.

Terwijl de Mexicaanse griep alle aandacht krijgt, maken artsen in het zuiden van Nederland zich zorgen over een heel andere epidemie die daar al sinds 2007 woedt: De Q koorts. Het is de grootste Q koorts-epidemie  ter wereld ooit. De ziekte is afkomstig van geiten en wordt via de lucht overgedragen naar de mens.

Duizenden Nederlanders zijn er ziek van geworden, tientallen zijn overleden en honderden mensen ondervinden blijvende gevolgen. Ze hebben chronische Q koorts. 'ZEMBLA' onthult dat de overheid economische belangen liet prevaleren boven gezondheidsbelangen van de burgers. Ze wilden daarom ook niet prijs geven waar de besmette stallen waren.

Pas na de uitzending van 'ZEMBLA' neemt de overheid maatregelen, er worden duizenden geiten geruimd, en er wordt bekend om welke stallen het gaat. Maar dan is het al te laat, zeggen deskundigen in 'ZEMBLA'.

'ZEMBLA', vrijdag 28 augustus om 1.25 uur bij de VARA op NPO 2.

'De Verraders' (RTL 4)

Met de finale in zicht, groeit het onderlinge wantrouwen. Zelfs de Verraders bekijken elkaar met argusogen. Een van de Getrouwen probeert de groep voorzichtig mee te krijgen, maar belandt zelf in een zee van verdenkingen. In een kasteel waar paranoia hoogtij viert, is strategie de sleutel.

'De Verraders', om 20.00 uur op RTL 4.