Johannes Leertouwer op De Bank bij brava

zaterdag 28 maart 2015

Zondag 29 maart is bij cultuurzender brava vanaf 20.00 uur een nieuwe aflevering te zien van 'De Bank', het maandelijkse avondvullende programma waarin een prominent persoon uit de wereld van de klassieke muziek carte blanche krijgt om zijn of haar ideale muziekavond samen te stellen.

Deze keer is het de beurt aan Johannes Leertouwer, violist en dirigent van de Nieuwe Philharmonie Utrecht.

Breed repertoire en bijzonder stijlbesef
Johannes Leertouwer was concertmeester bij o.a. Anima Eterna van Jos van Immerseel en het orkest van de Nederlandse Bachvereniging. Met deze orkesten en met o.a. de Osaka Symphoniker en het Nederlands Kamerorkest trad hij ook als solist op. Leertouwer is hoofdvakdocent viool aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam. Als dirigent wordt hij gekenmerkt door een breed repertoire en een bijzonder stijlbesef. Drie gebieden hebben zijn speciale voorliefde: de interpretatie van de Weense klassieken, het coachen van strijkorkesten en het werken met vocalisten.

Johannes Leertouwer is een mens met een mening. Hij spit, graaft en wroet naar de geschiedenis en achtergronden van elk stuk. Dat blijkt ook uit 'De Matthäus volgens Johannes', een videoserie waarin Leertouwer alle 68 delen van de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach toelicht. De serie, die in de aanloop naar Pasen dagelijks te zien is bij brava, bestaat uit video's van 150 seconden waarin Leertouwer vertelt over de achtergronden en muzikale aspecten van het beroemde oratorium.

Zittend op 'De Bank' van brava zal Johannes Leertouwer vertellen over zijn studietijd, zijn carrière als dirigent, zijn ideeën over muziek en de oprichting van de Nieuwe Philharmonie Utrecht. Ook de Matthäus-Passion zal veelvuldig aan bod komen.

logo BNNVARA logo

Schrijver Onno Blom zet de zoektocht naar het verleden van zijn familie voort en bezoekt de artillerie van de landmacht. Samen met militair historicus Herman Amersfoort gaat hij naar de Grebbelinie en de Soesterduinen, om te kijken waar het Nederlandse leger en zijn grootvader in de vijf oorlogsdagen in mei 1940 stonden opgesteld. Onno's vader Hans vertelt hoe het contact met de NSB-kant van de familie onhoudbaar werd toen opa Jan bij het verzet ging. Ze vinden een NSB-krant waarin overgrootvader Johan het bestaan van Jan zelfs doodzwijgt. Onno bezoekt boerderij Hoogwerf, de plek waar de verzetsgroep van opa Jan is ontstaan.
br>'In de Ban van Goed en Fout', om 23.05 uur bij BNNVARA op NPO,2.