Donderdag in 'Doe even Normaal': TBS

dinsdag 26 augustus 2014

'Doe even Normaal' is een nieuwe 10-delige serie over psychiatrische aandoeningen. Presentator Johan Overdevest geeft samen met psychiater Robert Schoevers inzicht in een aantal van deze aandoeningen.

Zo laten ze zien wat voor emotionele impact bijvoorbeeld een depressie, een angststoornis of een psychose kan hebben, maar ook wat je kunt doen om er zo goed mogelijk mee om te gaan.

Johan Overdevest portretteert in de serie mensen met onder meer psychoses, depressie, PTSS, autisme, borderline, schizofrenie, bipolaire- en angststoornissen. Robert Schoevers, hoogleraar psychiatrie aan de Rijksuniversiteit Groningen, vertelt in elke uitzending over de aandoening en over de nieuwste ontwikkelingen in de behandeling ervan.

Aflevering 8: TBS
Als je het hebt over TBS-ers denk je over het algemeen niet aan de meest frisse types. Maar klopt dat wel? In deze aflevering ontmoet Johan Overdevest de TBS-ers Peter en Anis.

Peter kan door zijn psychische problemen moeilijk om gaan met tegenslagen en onderdrukt zijn emoties met alcohol en drugs. Onder invloed daarvan pleegde hij een delict.

Anis kwam er pas na het plegen van zijn delict achter dat hij schizofrenie had en dat het gebruik van drugs bij hem psychoses kan veroorzaken.

Beide mannen proberen met behulp van de behandeling in de TBS-kliniek hun ziekte onder controle te krijgen om te voorkomen dat ze terugvallen in crimineel gedrag.

'Doe even Normaal' is een tiendelige serie van Interakt, mede mogelijk gemaakt door Stichting tot Steun VCVGZ en Fonds Psychische Gezondheid.

'Doe even Normaal', woensdag 27 augustus om 19.25 uur bij de NTR op NPO 2.

logo BNNVARA logo

Schrijver Onno Blom zet de zoektocht naar het verleden van zijn familie voort en bezoekt de artillerie van de landmacht. Samen met militair historicus Herman Amersfoort gaat hij naar de Grebbelinie en de Soesterduinen, om te kijken waar het Nederlandse leger en zijn grootvader in de vijf oorlogsdagen in mei 1940 stonden opgesteld. Onno's vader Hans vertelt hoe het contact met de NSB-kant van de familie onhoudbaar werd toen opa Jan bij het verzet ging. Ze vinden een NSB-krant waarin overgrootvader Johan het bestaan van Jan zelfs doodzwijgt. Onno bezoekt boerderij Hoogwerf, de plek waar de verzetsgroep van opa Jan is ontstaan.
br>'In de Ban van Goed en Fout', om 23.05 uur bij BNNVARA op NPO,2.