Thema-avond BNN wil zelfdoding uit taboesfeer halen

dinsdag 6 oktober 2009

Met een thema-avond over zelfdoding haalt BNN dit zwaarbeladen onderwerp uit de taboesfeer. In het programma, gepresenteerd door Patrick Lodiers, zijn verschillende reportages te zien: nabestaanden van Steve vertellen over het raadsel van zijn zelfmoord, Gawy gaat terug naar de plek waar zij ooit een poging deed en Filemon onderzoekt het imitatiegedrag in West-Friesland.

I

n de studio praten de gasten door over het onderwerp en vertelt cabaretière Sara Kroos openhartig over de donkere periode in haar leven. De thema-avond is op woensdag 7 oktober te zien van 20.30- 21.45 uur bij BNN op 3.

Steve was een populaire jongen, had veel vrienden en vriendinnen en was goed op school en in sport. Wat was er met Steve aan de hand dat hij zichzelf toch op zestienjarige leeftijd van het leven beroofde? Cabaretière Sara Kroos (28) deed tien jaar geleden een zelfmoordpoging. Een half jaar na haar poging schreef zij het  humoristische nummer 'zelfmoordpogingen'. Hoe gaat Sara met haar verleden om en mogen er grappen worden gemaakt over zelfmoord? West-Friesland was de afgelopen jaren het decor van meerdere zelfmoorden onder vooral jonge jongens. Leidt berichtgeving over zelfmoorden ook daadwerkelijk tot meer zelfmoorden? Gawy was 18 toen zij de duinen inliep voor haar zelfmoordpoging. Zowel zijzelf als haar vader vertellen hoe zij deze 'laatste' dag beleefden.

BNN maakt programma's die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Zelfmoord is daar helaas soms onderdeel van. BNN heeft met programma's als Over Mijn Lijk en Je Zal Het Maar Hebben een lange traditie in het bespreekbaar maken van gevoelige onderwerpen. Het doel van deze thema-avond is zelfmoord uit de taboesfeer te halen en de lancering van een nieuwe hulplijn en -website 113 online. De BNN thema-avond wordt gemaakt in samenwerking met het Fonds Psychische Gezondheid en 113 online.

'De Verraders' (RTL 4)

Met de finale in zicht, groeit het onderlinge wantrouwen. Zelfs de Verraders bekijken elkaar met argusogen. Een van de Getrouwen probeert de groep voorzichtig mee te krijgen, maar belandt zelf in een zee van verdenkingen. In een kasteel waar paranoia hoogtij viert, is strategie de sleutel.

'De Verraders', om 20.00 uur op RTL 4.