Vrijdag in 'EenVandaag': playboymodel doet mee voor Piratenpartij

donderdag 13 maart 2014

Een opvallende kandidaat op de lijst van de Piratenpartij Amsterdam is Ancilla Tilia. Tilia, bekend als Playboy- en fetishmodel, stelt zich verkiesbaar.

Over haar lichaam is ze weinig geheimzinnig, maar privacy vindt ze enorm belangrijk. Tegenstrijdig? 'Ja ik poseer naakt, maar dat betekent niet dat de overheid al mijn gegevens mag verzamelen', zegt Tilia. Daarom ging ze als vrijwilliger aan de slag bij de Bits of Freedom, de vereniging die opkomt voor digitale burgerrechten. Eerst wist ze niet zo goed of ze wel de juiste persoon is om haar mond open te trekken, maar inmiddels doet ze dat juist wel. 'EenVandaag' gaat voor de serie ‘Het Stemhokje’ een dag mee op campagne met de Piratenpartij.

Syrië: drie jaar later
Oorlogsverslaggever Hans Jaap Melissen ging voor 'EenVandaag' naar Koerdisch Syrië. Vrouwelijke strijders -peshmerga’s- worden daar getraind om te vechten tegen radicale moslimgroeperingen. De Koerden vormen de grootste minderheid van Syrië en de vrouwen leven veel moderner dan het regime van Assad zou willen. Dat zorgt voor grote spanningen. In 'EenVandaag' een reportage vanuit Koerdisch Syrië en in de studio een gesprek met Melissen over het land, waar de burgeroorlog precies drie jaar aan de gang is.

'EenVandaag', vrijdag 14 maart om 18.15 uur bij de AVROTROS op Nederland 1.

EenVandaag

'De Verraders' (RTL 4)

Met de finale in zicht, groeit het onderlinge wantrouwen. Zelfs de Verraders bekijken elkaar met argusogen. Een van de Getrouwen probeert de groep voorzichtig mee te krijgen, maar belandt zelf in een zee van verdenkingen. In een kasteel waar paranoia hoogtij viert, is strategie de sleutel.

'De Verraders', om 20.00 uur op RTL 4.