Weer bijzondere gasten in 'Podium Witteman'

zaterdag 3 december 2016

Paul Witteman ontvangt zanger Maarten Engeltjes, presentator Thomas Vanderveken, cabaretier Jeroen van Merwijk, pianiste Mariam Batsashvili, het Roder Jongenskoor en het Kampen Boys Choir, het Don Kozakkenkoor Rusland en 4 koperblazers van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Countertenor Maarten Engeltjes is een van meest gevraagde countertenors in de wereld. De komende weken treedt hij op met het Roder Jongenskoor en het Kampen Boys Choir in een programma met traditionele Engelse Christmas Carols. In 'Podium Witteman' vertelt Maarten over het verband tussen zijn glansrijke carrière en zijn jeugd in een jongenskoor. Samen met de jongenskoren zingt hij Nativity Carol van John Rutter.

De Vlaming Thomas Vanderveken is bij de televisiekijker bekend als de presentator van het populaire programma ‘Alleen Elvis blijft bestaan’. Voor het Koninklijk Concertgebouworkest verzorgt hij op originele wijze de inleidingen bij de concertserie 'RCO Essentials'. Binnenkort staat de laatste akte van de opera Die Walküre van Richard Wagner op het programma. In 'Podium Witteman' spelen leden van het KCO de bekende Walkürenritt.

Cabaretier Jeroen van Merwijk stuitte laatst in een krantenartikel op een uitspraak van Mike Boddé waar hij het he-le-máál niet mee eens is. In 'Podium Witteman' komt Jeroen aantonen dat er wel degelijk meesterlijke muziek is geschreven op basis van slechts drie akkoorden!

De Georgische pianiste Mariam Batsashvili won in 2014 overtuigend het Liszt-Concours in Utrecht. Sindsdien zit haar carrière stevig in de lift en nu ze in Nederland is voor een concert mogen wij in 'Podium Witteman' haar muzikale virtuositeit bewonderen.

De Nederlander Marcel Verhoeff is dirigent van het Don Kozakkenkoor Rusland. In 1993 werd Verhoeff daarvoor tot officier geslagen van het kozakkenregiment in het Zuid-Russische Krasnodar! In 'Podium Witteman' zingt het kozakkenkoor 'Ik brul met de wind'.

'Podium Witteman' omarmt de wereld van de klassieke muziek, maar zoekt ook de grenzen op met andere genres zoals pop, wereldmuziek, of jazz. Met ruimte voor bijzondere verhalen, jong talent en optredens van topmusici.

Het NTR-programma wordt wekelijks uitgezonden op NPO 2, live vanuit De Hallen in Amsterdam.

'Podium Witteman', zondag 4 december om 18.10 uur bij de NTR op NPO 2.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.