Cartoon Network introduceert anti-pesten campagne

donderdag 29 januari 2015

Pesten is nog altijd een groot probleem onder kinderen op de basisschool. Uit onderzoek* is gebleken dat 71,5% van de basisschoolleerlingen in de klas te maken heeft met pesten.

Daarom kondigt Cartoon Network vandaag de lancering aan van een nieuwe anti-pesten campagne in de Benelux, die aanstaande maandag, 2 februari, start. De kinderzender roept met deze unieke campagne kinderen op om in actie te komen tegen pesten. Want iedereen kan een maatje zijn!


De campagne in Nederland maakt deel uit van een initiatief van Cartoon Network in heel Europa. In het Verenigd Koninkrijk werkt Cartoon Network samen met ChildLine en de Britse rapper Tinie Tempah om 'Stop Bullying, Speak Up!' onder de aandacht te brengen, terwijl popster Mika de campagne 'Stop Bullismo: Parla' in Italië kracht bijzet. Campagnes in andere landen volgen dit jaar.

'Cartoon Network is een plek waar kinderen zichzelf kunnen zijn, een plek die hen aanzet om comfortabel en zelfverzekerd in hun vel te zitten', zegt Hannes Heyelmann, Managing Director van Turner Broadcasting, Centraal- en Oost-Europa en Benelux. 'We weten dat pesten een probleem is waar veel van onze jonge kijkers mee te maken hebben. Door te werken met partners als De Kindertelefoon willen we hen aanmoedigen om in actie te komen tegen pesten, aardig en behulpzaam te zijn voor anderen, en niet bang te zijn om het aan iemand te vertellen als ze eronder lijden. We willen dit gevoelige onderwerp op een manier behandelen die kinderen aanspreekt en hen tegelijkertijd advies bieden waar ze terecht kunnen voor steun.'

Het online platform, http://buddy.cartoonnetwork.nl, geeft vanaf 2 februari informatie over pesten door middel van onder andere gloednieuwe animatiespots. Deze animaties maken duidelijk wat de gevolgen zijn van pesten, gezien vanuit verschillende perspectieven: de pester, de toekijker en het slachtoffer. Ambassadeur in Nederland is comedian Arie Koomen en in België presentatrice Tine Embrechts. Zij zijn samen te zien in een spot op de TV-zender van Cartoon Network. Kinderen die te maken hebben met pesten, direct of indirect, kunnen voor professioneel advies, relevante tips en ondersteuning terecht op http://buddy.cartoonnetwork.nl.

De Kindertelefoon is in Nederland deskundige partner van de campagne. Jeugdkrant Kidsweek ondersteunt de campagne onder andere door het uitgeven van een gethematiseerde lesbrief over het onderwerp pesten. Aan deze lesbrief is een actie gekoppeld, waarmee deelnemende scholen kans maken op een comedymiddag over pesten in het bijzijn van het gezicht van de campagne in Nederland, comedian Arie Koomen.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.

Dossiers