BravaHDTV groeit gestaag

woensdag 4 maart 2009

Ondanks de slechte economische situatie blijft de Nederlandse High Definition cultuurzender BravaHDTV internationaal doorgroeien. In Europa is BravaHDTV, waarvan de programmering voornamelijk is gericht op de liefhebbers van opera, klassieke concerten en ballet, inmiddels te ontvangen in België, Frankrijk, Tsjechië en Slowakije.

V

erdere uitrol wordt binnenkort verwacht naar Portugal, Spanje, Polen en Zwitserland. Ook vanuit de Verenigde Staten is inmiddels belangstelling getoond voor BravaHDTV. Opmerkelijk genoeg blijven de abonnees van de twee grootste Nederlandse kabelaars Ziggo en UPC vooralsnog verstoken van de cultuurzender.

BravaHDTV kan in Nederland worden ontvangen door de abonnees van CanalDigitaal, CAIWAY, Kabel Noord, KPN en HertZinger. Dankzij de onlangs gerealiseerde extra transpondercapaciteit op de Astra-satelliet is de ontvangst van BravaHDTV via CanalDigitaal nu gegarandeerd van Scandinavië tot Zuid-Spanje. Door het toenemend gebruik van HD-schermen groeit ook de vraag naar HD-content, wat voor Astra Benelux reden is om haar positie verder uit te bouwen ten behoeve van HD-zenders als BravaHDTV.

Jur Bron, samen met Gerard Ardesch initiatiefnemer van BravaHDTV, is blij met de ontwikkelingen. 'Astra biedt nieuwe HD zenders capaciteit zonder dat daarvoor, zoals bij sommige Nederlandse kabelexploitanten, bestaande tv-kanalen moeten wijken', aldus Bron. 'Het is voor ons als mediaondernemers teleurstellend dat een exclusieve zender als BravaHDTV in tal van Europese landen is te ontvangen, maar niet door de grote Nederlandse kabelaars UPC en Ziggo aan hun abonnees wordt aangeboden'. Bron wijt deze omissie aan de beperkte capaciteit die op de Nederlandse kabelnetten is ontstaan doordat er in totaal 559 lokale, regionale en publieke zenders verplicht door kabelexploitanten moeten worden doorgegeven. 'Dat is en blijft absurd', aldus Bron.

BravaHDTV zendt 24 uur per dag de beste opera's, balletten en concerten uit in Full High Definition (1920 x 1080) en Dolby Surround, de hoogste beeld- en geluidskwaliteit van dit moment. Alle producties zijn opgenomen in de meest vermaarde operahuizen en theaters van de wereld, waaronder het Royal Opera House in Londen, het Teatro Real in Madrid en de Scala in Milaan. BravaHDTV is een reclamevrije zender.

Persbericht BravaHDTV

'Hunted into the Wild' (AVROTROS)

Pieter Valley en Appie Mussa, Sander en Jordy Huisman, Mátyás Bittenbinder en Sterrin Smalbrugge, Do en Loiza Lamers, Chatilla van Grinsven en Steven Brunswijk en Krista en Marcelle Arriëns slaan op de vlucht in Noorwegen. Wie blijven de hunters een stap voor in een gebied waar overal gevaar dreigt?

'Hunted into the Wild VIPS', om 20.35 uur bij AVROTROS op NPO 1.